לימודי נגינה כאמצעי לפיתוח אמפתיה

עודכן ב: מאי 31

פוסט אורח:

אבי קפלן, צורף, מעצב שירות וסטודנט לעיצוב UX/UI

המתמחה באמפתיה באמצעים דיגיטליים





בעשור האחרון המונח אמפתיה חוזר ומופיע בשיחות סביב עיצוב, פיתוח, חינוך, עסקים ועוד. בין אם אתם ערים לטרנד של השימוש במילה אמפתיה או לא, אמפתיה היינה רכיב מתוך האינטליגנציה הרגשית אשר מאפשרת לנו להבין את רגשותיו ומחשבותיו של האחר. אינטליגנציה רגשית מורכבת מאמפתיה, ויסות רגשי, יכולת ליצור קשרים משמעותיים, יכולת לייצר מוטיבציה ומודעות עצמית.

מחקרים מראים שאנשים בעלי אינטליגנציה רגשית מפותחת מתמודדים עם קשיים ואתגרים בצורה בריאה יותר, מצליחים לפתח קשרים בינאישיים יציבים יותר, מצליחים יותר במקום העבודה ונהנים מחיים מלאים ושמחים יותר.

יכולת זו של הבנת האחר הינה צורך קיומי שלנו כבני אדם. עוד בתקופות פרה היסטוריות בהן היה צורך להתמודד עם איומים של חיות הטרף על טריטוריית המחייה של בני האדם ועד העולם הוורסטילי והגלובאלי בו אנו נמצאים היום.

בעולם המערבי הדיגיטלי והגלובאלי בו אנו חיים כיום, כולנו מקבלים עשרות אם לא מאות הודעות טקסט ביום מאנשים סביב העולם.

היינו מצפים שהחיבור לרשתות החברתיות והנגישות הגדולה לתקשורת ישירה תעצים את תחושת האמפתיה, אך מחקרים מראים כי היכולות האמפתיות של צעירים נמצאות בירידה חדה ומתמדת יחד עם תחושות של בדידות, חרדות וקשיים חברתיים הנמצאות בעליה. נראה כי השעות הרבות מול מסכים ותקשורת רבה באמצעים דיגיטליים הינה הגורם לירידה ביכולות האמפתיות ועליה בתחושות בדידות .


עם כל זאת הבשורה הטובה היא כי אמפתיה אינה תכונה מולדת אלא נרכשת והיא ניתנת לפיתוח על ידי אימון. ישנן דרכים רבות ומגוונות לתרגול ופיתוח אמפתיה, חלקן ישירות וחלקן עקיפות. ניתן לאמץ שיטות שונות לפיתוח אמפתיה בהתאם לגילו ובגרותו של האדם.

מחקרים מראים כי אחת הדרכים לפתח אמפתיה היא על ידי לימוד נגינה. לימודי נגינה בכלל ובאופן ספציפי נגינה בקבוצה כמו הרכב או להקה, כוללים בתוכם ערכים רבים הנדרשים לפיתוח האמפתיה.

בעת העתיקה מוזיקה שימשה ככלי לבניית קהילה ויצירת חיבור בין הפרטים בקבוצה. במקרים רבים המוזיקה איגדה קבוצה סביב מטרה מסויימת כגון יציאה למלחמה או חגיגת חתונה. המוזיקה מאפשרת לבני האדם להתקבץ יחד על ידי יצירת נרטיב משותף המחזק את הקשר בין האנשים המאזינים לה ואף יוצרת קהילה.(Kirschner, S., & Tomasello, M. (2010)) יכולת זו של חווית נרטיב משותף והיכולת להתחבר לרגש שהמוזיקה מעבירה טומנות בתוכן תכונה אינהרנטית של האמפתיה: היכולת לחוות את מה שהאחר חווה. כמו כן, כדי להתחבר לרגש שמועבר על ידי מוזיקה אנו צריכים להשתמש ולתרגל את היכולות האמפתיות שלנו. ממחקר שנערך על ידי רבינוביץ׳ קרוס וברנרד (2013) נמצא כי אינטראקציה מוזיקאלית חברתית המתקיימת במשך שעה בשבוע על פני שנה שלמה משפיעה על היכולות החברתיות והיכולות האמפתיות של ילדים. במחקר נבדקו היכולות האמפתיות של ילדים לפני תחילת התוכנית בה השתתפו בפעילות מוזיקלית קבוצתית במשך שעה למשך שנה שלמה. בתום השנה, נצפתה עלייה משמעותית ביכולותיהם האמפתיות.

אינטראקציה מוזיקלית זו חייבה את המשתתפים בה להיות קשובים אחד לשני. הקשבה זו, תכונה בסיסית המתפתחת בזמן הנגינה דומה למעגלי הקשבה בהם קבוצה נפגשת אחת לשבוע ומקיימת שיחה בה כל אחד מהמשתתפים לוקח חלק פעיל. הנגינה יחד מחייבת הקשבה ועבודה קבוצתית המלמדת אמפתיה בצורה עקיפה ומהנה יותר ממעגלי הקשבה ולכן רלוונטית יותר עבור אוכלוסיה צעירה.


בימים אלו אחרי יותר משנה של ריחוק חברתי, שהביאה לעליה משמעותית במקרים בהם צעירים וילדים חווים חרדות, קשיים ביצירת קשרים בינאישיים ויכולות אמפתיות מתכהות. הצורך ביצירת פתרונות שיסייעו בפיתוח אמפתיה, תרגול הקשבה, ריכוז והתמדה הינם הכרחיים עבור צעירים אלו: בני נוער וילדים. אנו נמצאים בתקופה בה מרבית התקשורת הבינאישית נעשית באמצעים דיגיטליים, מוזיקה הינה כלי משמעותי המאפשר חיבור פיזי למציאות, מאפשר למידה ותרגול אמפתיה תוך שיפור מיומנויות נוספות הקריטיות למתבגר במאה ה-21.


Kirschner, S., & Tomasello, M. (2010). Joint music making promotes prosocial behavior in 4-year-old children. Evolution and Human Behavior, 31(5), 354-364.

Rabinowitch, T. C., Cross, I., & Burnard, P. (2013). Long-term musical group interaction has a positive influence on empathy in children. Psychology of music, 41(4), 484-498




44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול