עיצוב? שירות?
top of page

עיצוב? שירות?

עודכן: 26 באוג׳ 2023

איזה כיף שאני יכולה להכיר לכם את שרה אוסלנדר.

אז בשבילי, שרה היא קודם כל מי שהכירה לי את נושא המערכות המורכבות בעולם,

היא הנחתה אותי בפרויקט הגמר שלי בתואר השני בבצלאל,

זה שהנביט את המיזם שלי - את MIA.

חוץ מזה, כאשת חינוך דגולה,

שרה הכניסה אותי לטיקטוק,

גרמה לי לצפות בכל הסדרה של המעודדות (Cheer),

ואפילו בכמה פרקים של הקרדשיאנס - מודה ומתוודה שלא הצלחתי לשרוד את זה לאורך זמן.


שרה היא מעצבת תעשייתית מהראשונות שנכנסו לתחום עיצוב השירות.

בעבר היא עבדה כמומחית עיצוב בצוות החדשנות בלומברג- בעיריית תל אביב,

היא חברה מייסדת ומומחית עיצוב בתכנית הזירה,

מרצה בכירה בתכנית התואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, במסלול ניהול עיצוב.

והכי טוב שאני אתן לה להציג את עצמה..



ככה עובד הראש של מעצבת שירות...

לא נפגשנו המון המון זמן,

אבל אנחנו עוקבות זו אחרי זו במדיות השונות.

אז התחלנו בהתעדכנות, בכל זאת הרבה דברים קרו בשנתיים האחרונות.

מתחילת השיחה חייכתי,

כי לשרה יש את החשיבה הייחודית שלה-

אז מיד צללנו לעומק.


מה זה עיצוב שירות?

כמומחית עיצוב שירות, מהראשונות בארץ,

שרה היא הדמות לשאול ולנסות גם להבין מה זה בכלל עיצוב שירות


למה בכלל אנחנו צריכים עיצוב שירות?

בשנים האחרונות תחום עיצוב השירות נכנס בצורה מאסיבית למגזר הציבורי.

המטרה היא לשפר את השירות שהם מספקים.

כמו בכל תהליך,

זה מתחיל בהגדרת מטרות.

מטרת על ומטרות ביניים.

הרבה פעמים אחת מהמטרות היא לשנות את התנהגות האדם שצורך את השירות.

מצד אחד צריך לשנות את ההתנהגות של א.נשים,

אבל לא פחות חושב -

גם לספק את התשתית המתאימה.



מתי נולד הצורך בדיציפלינת עיצוב השירות?

דיציפלינת עיצוב השירות נולדה מתוך הבנה שאין לנו יותר מדי מה לחדש -

או לאיך לבדל מוצרים שאנחנו ממציאים או מפתחים,

הרי הכל ניתן לחיקוי והעתקה.

אנחנו כן יכולים לבדל את המוצר ולמתג אותו באמצעות השירות,

באמצעות המעטפת שאנחנו נותנים לאותו מוצר -

זה דורש בניה של מכלול מורכב ומפותח יותר מהאוביקט עצמו.


עיצוב שירות וחינוך - האם ניתן לקרוא לחינוך, שירות?

אני יודעת, אני יודעת,

אנשי חינוך לא רוצים שיקראו להם נותני שירות,

הם רואים בהגדרה הזו משהו שמוריד מערכם,

אבל אם אנחנו אומרים שזה בא לשנות התנהגות ולתת מעטפת -

זה לא אחד מהדברים המשמעותיים ביותר שמערכת החינוך עושה?

שרה עשתה הקבלה בין תפקיד המורה לתפקיד המנתח.


לשניהם איזשהו מרחב מקצועי, ולכאורה זה לא בהגדרת התפקיד שלהם.

לכאורה גם המנתח וגם המורה לא אמורים להתעסק במרחב, במעטפת,

זה שמעבר למומחיות הנקודתית שלו.

רק שאם מורה ילמד בלבד ולא יתעסק בהורים, בדרישות בית הספר, ובתלמידים-

אם הוא לא ידע לנהל את המרחב סביבו,

הוא לא יצליח לעשות את עבודתו כמו שצריך.


שירות מתקשר לנו תמיד למשהו נחות

כשאנחנו מדברים על שירות, על נותני שירות -

זה כמעט תמיד מתקשר לנו למשהו נחות.

מצד שני כצרכנים בכל תחום שהוא,

אנחנו מצפים לשירות ברמה הגבוהה ביותר,

מבחינתנו זה סטנדרט.

כמה פעמים התלוננו על רמת השירות בארץ שהיא נמוכה מאשר ב...

(תזרקו איזה שם שתרצו וזה כנראה יהיה נכון).

האמת, שזה אחד הדברים החשובים ביותר בעולם היום.

שירות טוב אומר שאני יכולה לתת את הערך המוסף הגבוה ביותר

בצורה המותאמת ביותר לאנשים שאני רוצה להשפיע עליהם -

בכל תחום שהוא בחיים.


לסיכום:

שירות, ושירות טוב מדבר על עיצוב המרחב,

בנייה של מעטפת שמאפשרת שינוי התנהגותי,

שמאפשרת למידה,

שמאפשרת לייצר אימפקט במערכות מורכבות.


איכשהו שירות מתחבר לנו למשהו שמוזיל את הערך שלנו כמומחים בתחום מסויים,

אבל למעשה היכולת לתת שירות ברמה הגבוהה,

לעצב שירות מצוין לדבר, למהות, לערך שאנחנו רוצים ורוצות לתת,

זה אומר שזו גם היכולת שלנו לתקשר את הערך הזה החוצה,

זה אומר שאנחנו מאוד קשובים לקהל שלנו,

זה אומר שאנחנו יכולים לתת להם את כל התמיכה שהם צריכים כדי שיוכלו באמת להשתמש בזה

ולהפיק מזה ערך.


נכון ששירות הוא לא המוצר עצמו,

אבל אם פעם היינו חושבים שיכול להיות מוצר בלי שירות,

היום ברור לנו שלא.

מוצר טוב לא יכול להתקיים בלי שירות - מעטפת מצויינת.

וכנראה שהגיע הזמן להבין ששירות היא נקודה קריטית בכל המערכות שסביבנו,

כן גם בחינוך.


מבטיחה שעוד אמשיך וארחיב על הנושא:

עיצוב שירות במערכת החינוך,

איפה זה קיים ומה התקדם בשנים האחרונות.

To Be Continue..



רוצים לשמוע את הראיון המלא?

לחצו כאן.


עוד על שרה בפודקאסט "8 שאלות על"

ובפודקאסט "די.טוקס"


bottom of page